Kismis California pilihan Chef Bertaraf dunia Emmanuel Stroobant


9 Januari I berkesempatan untuk mencuba sendiri kelazatan hidangan dengan sentuhan manisan berasaskan resepi yang dicipta khas menggunakan kismis California di majlis 'Samplings On The Fourteen Restaurant' di Berjaya University College yang lalu bersama Jawatankuasa Pentadbiran Kismis (RAC) sempena menyabut tahun baharu.


Chef Emmanuel Stroobant ialah seorang chef selebriti bertaraf 2 bintang Michelin telah mencipta kesemua resipi bersama chef jemputan iaitu Erich Anton Roos bersama-sama meraikan 40 Tokoh Berpengaruh utama di Malaysia dengan majlis makan malam yang mesra. Media dan bloggers turut hadir untuk menjamu selera dan beramah mesra dengan chef selebriti sambil memerhati pesona mereka dengan menunjukkan kelebihan Kismis California dalam empat sajian makan malam yang begitu lazat.


Kemunculan sebagai chef pengacara saluran AFC selama bertahun-tahun telah membuka restoran miliknya yang pertama di Singapura iaitu Saint Pierre. Usia semuda 16 tahun beliau pernah menjadi pembantu dapur dan meniti kerjaya dalam dunia kulinari selama satu dekad. Kini beliau Chef Emmanuel Stroobant telah menjadi chef selebriti Belgium bertaraf 2 bintang Michelin yang tidak perlu diperkenalkan lagi.


Cik Tan Yeng Sing seorang pakar diet klinikal turut hadir untuk menerangkan khasiat kebaikan dan kelebihan kismis. Pengambilan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran tidak melebihi 5 sajian sehari membantu untuk mengurangkan risiko penyakit jantung koronori sebanyak 17%.

Pemakanan yang baik sememangnya cara terbaik untuk mencegah penyakit dan menjaga kesihatan. Bahan keperluaan ini penting untuk perlindungan daripada tekanan oksidatif yang berkairan usia dan penyakit seperti kismis yang kaya dengan antioksidan polifenol tinggi mengandungi kira-kira 3,037 unit ORAC ( Oxygen Radical Absorbance Capacity ) iaitu satu kaedah mengukur antioksidan dalam makanan kira-kira 2/3 cawan.


Kismis mengandungi banyak khasiat untuk kesihatan. Kismis mengandungi 35% fruktosa dan 35% glukosa yang merupakan gula buah-buahan semulajadi dan sumber tenaga yang tidak mengandungi lemak & kolestrol. Kismis ialah snek yang sihat dan boleh menggantikan gula dalam banyak resepi makanan dan roti serta kek.

Antara pelbagai kelebihan kismis California termasuklah :

  1. Semulajadi
  2. Manis secara semulajadi dan tidak mengandungi gula tambahan
  3. Tidak mengandungi lemak dan kolestrol dan rendah natrium ( garam) secara semulajadi
  4. Sumber kalium ( elektrolit penting yang membantu fungsi otot, kardiovaskular dan sistem saraf)
  5. Sumber serat
  6. Sumber natrium
  7. Mengandungi Fitonutrien yang menyekat pertumbuhan bakteria dalam mulut yang dikaitkan dengan kaviti dan penyakit gusi.
Kali pertama I menikmati minuman bersama soda dan kismis, memang menyegarkan anak tekak yang seharian menghadapi terik pada waktu siang.



Apa pun disebalik 1001 khasiat kismis California ni, banyak sebenarnya menu hidangan yang menggunakan kismis menjadi bertambah enak dan lazat. Menu yang telah disediakan oleh 2 chef tersohor iaitu :

Chef Emmanuel Stroobant ( 3 resepi )

  1. Kismis California, Ketam dan kubis bunga
  2. Pasta Kismis California dengan Jintan Hitam & Udang
  3. Kismis California dengan Rusuk Lembu & Buah-buahan musim sejuk
manakala

Chef Erich Anron Roos pula meyediakan manisan Simfoni Kismis California yang terdiri daripada :
  • Mufin Kismis California dengan krim
  • Ais krim Kayu Manis Kismis California
  • Paf Epal


Kismis California, Ketam & Kubis bunga

Pasta Kismis California dengan Jintan Hitam & Udang

Kismis California dengan Rusuk Lembu & Buah-buahan musim sejuk

Simfoni Kismis California
Berpangkalan di Bangkok, Chef Anton Roos iaitu seorang warga Switzerland telah mengumpul banyak pengalaman yang telah berkecimpung selama 40 tahun dalam dunia kulinari antarabangsa meliputi negara Barat dan Asia banyak memainkan peranan yang lebih tertumpu kepada perundingan dan perancangan strategik untuk keperluaan latihan dapur dalam rangkaian hotel antarabangsa.


Kismis bukan sahaja lazat sebagai pembuka selera malahan ianya juga kaya dengan khasiat pemakanan yang menjadikannya sesuai untuk digunakan dalam sajian masakan memandangkan isu-isu kesihatan yang semakin meningkat kerana diet yang tidak sihat.

Jabatan pertaniaan Amerika Syarikat (USDA) mengesyorkan orang dewasa mengambil 1 1/2 hingga 2 cawan buah-buahan sehari. Buah-buahan sedia untuk dimakan dan mudah dibawa kemana-mana seperti Kismis California, sesuai untuk mengisi kuota ini. Pengguna hanya memerlukan 1/2 cawan kismis untuk mengisi keperluaan harian berbanding 1 cawan penuh buah-buahan segar.

Untuk maklumat lanjut dan resepi Kismis California, sila layari www.calraisins.org dan www.caraisins.com. Jangan lupa ikuti Facebook : @RACAsean.

Catat Ulasan

🌸Pengikut Blog🌸

www.syafierayamin.com