KING’S PARK MERCU TANDA PEMBANGUNAN KIAN PESAT MEMBANGUN DI GENTING HIGHLANDS

Ilustrasi gambaran King's Park dari pandangan mata burung

Baru-baru ni I berpeluang untuk melawat sendiri kawasan yang semakin pesat membangun di Genting Highlands iaitu King's Park yang merupakan pusat perniagaan dan hab hiburan bersepadu di daerah tersebut. Majlis pembukaan besar-besaran ini berlangsung pada 22 Julai 2023 yang lalu telah memberikan gambaran positif untuk Malaysia terutamanya dari segi pelancongan dan pelaburan.

Encik Sean Chen, Naib Presiden Eksekutif King's Park

Menurut Encik Sean Chen, Naib Presiden Eksekutif King's Park berkata projek bernilai RM10 bilion itu disediakan untuk pembangunan pusat perniagaan dan hab hiburan bersepadu di Genting Highlands.
Pembangunan ini akan mendapat banyak manfaat daripada kemasukan pelaburan dan peluang pembangunan di kawasan tengah wilayah Genting. 

Genting Highlands juga diramal bakal menerima 53 juta pelawat menjelang 2026 dengan kawasan tadahan lebih 700,000 orang dalam radius 5 kilometer.

Ilustrasi gambaran pusat perniagaan di King's Park- reka bentuk seni bina kolonial dan vintaj  menghadap sungai semula jadi dengan tempat makan terbuka dan laluan pejalan kaki

King's Park Genting Highlands juga merupakan pembangunan mega dengan kerjasama Kumpulan Yuk Tung dan Persatuan Promosi Pendidikan Tinggi Malaysia (APHEM). Pembangunan ini mempunyai keluasan lebih 61 hektar tanah pegangan bebas, yang terdiri daripada hab hiburan bersepadu yang merangkumi gabungan unik tawaran komersial dan rekreasi untuk memberi manfaat kepada pelancong yang bakal tiba ke Genting Highlands kelak.

Pusat komersil King's Park menampilkan kedai-kedai khusus untuk para pelancong yang akan berjalan kaki sepanjang 2,000m. 12 blok yang akan menempatkan 360 buah kedai direka dengan kemahiran yang berasaskan seni bina kolonial dan vintaj. 

Setiap unit blok runcit mempunyai hak milik strata pegangan bebas dan mempunyai identiti serta reka bentuk muka bangunan yang tersendiri. Saiz setiap unit purata 7m x 23m. Unit ditingkat bawah akan mempunyai siling tinggi yang luar biasa berukuran 6.5m termasuklah lantai mezanin. 

Kemuncak untuk beberapa kedai ini ialah pintu masuk pluduo teres yang terbuka untuk membolehkan aliran bebas dan akses mudah untuk para pelawat.

Bagi I Projek ini juga sesuai untuk memenuhi citarasa mereka yang ingin menaik taraf gaya hidup di kawasan tersebut serta membuka banyak peluang perniagaan, pekerjaan dan sekali gus menjadi pusat tarikan pelancongan.


Model Pembangunan King's Park

Sean menambah, 'Projek besar ini akan dibahagikan mengikut fasa. Fasa pertama melibatkan penyediaan kedai komersial yang akan memberikan tetamu terhormat kami pengalaman secara sinematik dimana setiap kedai akan memiliki pesona yang unik.’ Pembangunan King's Park ini penuh dengan potensi, dan projek ini akan menjadi mercu tanda bagi pelaburan asing untuk mewujudkan ekosistem peluang yang dinamik. 

Potensi untuk pertumbuhan dan kejayaan dalam 'Central Business District' ini tidak terhad, dan King's Park memberikan memberikan sambutan yang hangatkepada pelabur global untuk menjadi sebahagian daripada usaha niaga yang luar biasa ini. 

Meninjau kawasan pembinaan King's Park

Semasa projek berjalan, King's Park menjangkakan banyak perniagaan, penduduk dan pelancong akan tertarik ke hab yang berkembang maju ini, mengukuhkan statusnya sebagai nadi berdenyut rantau yang aktif yang menarik. King's Park berharap untuk tidak membina hanya pembangunan, tetapi komuniti yang berkembang maju yang merangkumi kemajuan, inovasi dan kemungkinan yang tidak berkesudahan 

Di samping itu, pembangunannya terletak pada komitmen dalam mewujudkan sejumlah besar peluang pekerjaan untuk masyarakat setempat dan seterusnya. Dengan melibatkan tenaga kerja tempatan dalam pelbagai aspek projek, daripada pembinaan hingga operasi berterusan, kami boleh memupuk pemerkasaan ekonomi dan meningkatkan taraf hidup.

Galeri Jualan King's Park

Apa yang membezakan King's Park daripada pusat perniagaan yang terdapat di Genting Highlands ialah ia merupakan hab hiburan bersepadu. Banyak jenama terkenal di peringkat antarabangsa akan diperkenalkan yang belum terdapat di Malaysia yang akan dibawa masuk ke pembangunan ini.

Selain itu, terdapat banyak aktiviti luar seperti eko-sukan, berbasikal di denai gunung tarikan dalam taman-taman dan juga anda dapat menyaksikan juga terarium terbesar di dunia dengan panjang lebih daripada 600m. 

Untuk menekankan magnitud projek hab hiburan bersepadu, akan terdapat kira-kira 18,680 meter persegi 'Truly Asia Cultural Streets'. 'Truly Asia Cultural Streets' di King's Park akan membolehkan pengunjung dan pelawat merasai pesona metropolitan jalan yang terkenal seperti Myeongdong di Seoul, Ebisubashi-Suji di Osaka dan Jalan Khao San di Bangkok, di mana lampu neon dan papan tanda memainkan peranan penting dalam bentuk estetika yang menarik. 

Labirin budaya ini direka untuk merangkum semangat Asia, mempamerkan tenaga kepelbagaiannya.

Sekitar Majlis Upacara memotong reben tanda pembukaan rasmi King's Park
Dari Kiri ke Kanan : Steven Chan, Mr Yeo, Thanesh Jayandren, Mr & Mrs Jayandren Subramaniam, Dato & Datin Michael Yong, Sean Chen, Dato Fong, Francis Wong, Lee Tuck Meng, Billy Chen.

Negara yang mempunyai komuniti Islam lebih 65% daripada penduduk Malaysia, King's Park bercadang untuk memasukkan hab halal runcit antarabangsa dan sebuah butik mewah halal sebagai usaha untuk menarik pelancong Muslim tempatan dan luar negara dengan mempromosikan kepelbagaian dan keterangkuman, meneroka pasaran yang berkembang pesat untuk pilihan perjalanan dan tempat makan yang mesra halal. 

Ilustrasi gambaran pusat perniagaan di King's Park Hab Halal Antarabangsa yang turut menampilkan hotel halal butik mewah dengan 120 bilik

Dengan begitu banyak tawaran, perjalanan seharian ke King's Park tidak mencukupi. Bagi mereka yang ingin tinggal lebih lama, King's Park meningkatkan bar dengan menawarkan pelbagai hotel fi-bintang, termasuk Swissôtel Genting Highlands mewah yang dijadualkan akan dibuka pada 2028.

Swissôtel Genting Highlands di Malaysia ditetapkan untuk menjadi tempat percutian yang mewah dengan latar belakang persekitaran semula jadi yang indah. Hartanah 300 bilik ini merupakan asas pembangunan luar biasa ini, menawarkan keselesaan yang tiada tandingan, kemudahan persidangan kontemporari, dan bilik tarian besar yang menakjubkan untuk acara yang tidak dapat dilupakan. 

Bilik yang elegan dan selesa, pilihan tempat makan sepanjang hari, lounge eksekutif dan bar akan menawarkan lokasi yang ideal untuk tetamu mencipta pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Hartanah ini juga akan menawarkan kolam renang air panas, tempat menjemur di bawah matahari, pusat kecergasan, spa, trek joging dan kelab untuk kanak-kanak. Bangunan 30 tingkat di hotel ini akan memberikan pemandangan gunung yang menakjubkan tanpa gangguan di puncak Genting Highlands, yang terletak hanya 1 minit pemanduan jauhnya. 

Para tetamu akan dapat menerokai Swissôtel Genting Highlands yang bederkatan dengan tempat perlindungan kehidupan yang mewah, dengan 44,515 meter persegi vila dan banglo yang indah, serta 96,000 meter persegi kediaman bergaya dan servis pangsapuri, sesuai untuk penduduk bandar yang arif, semuanya akan terletak di dunia yang mempesonakan o Crowne Estate Malaysia - sebuah tempat percutian yang elegan terletak di tengah-tengah keindahan semula jadi yang menakjubkan. 

Pembangunan di King’s Park Genting Highlandsis ini merupakan projek seluas 156,419 meter persegi yang menawan dan mengagumkan dengan Nilai Pembangunan Kasar yang luar biasa melebihi RM3 bilion.


Pemandangan indah dari Galeri ke tapak Pembangunan King's Park.
Dari kiri ke kanan : Sean Chen(Naib Presiden Eksekutif), Thanesh Jayandren (Pengarah Eksekutif), Jayandren Subramaniam(Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan), Encik Mohd Faizal Jaafar (Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP))

Fasa pertama kedai komersil dan runcit dijadualkan dibuka pada 2026. Pembangunan kediaman mewah, Awana Golf Resort dan Genting Highlands Premium Outlets serta King's Park dapat menikmati cuaca sejuk 15 hingga 25 darjah Celsius sepanjang tahun dan dikelilingi oleh hutan 130 juta tahun yang kaya dengan flora dan fauna, air terjun dan udara segar.

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.kingspark.com.my atau hubungi +601162216168


Catat Ulasan

🌸Pengikut Blog🌸

www.syafierayamin.com