Didik Anak menguruskan DuitSmart dalam Era Digital dengan HLB Pocket Connect



Perkenalkan Anak-anak sistem 'cashless' dengan HLB Pocket Connect

Kita hidup dalam dunia digital yang semakin canggih dan sedar tak sedar ramai ibu bapa terpaksa hidup dalam tekanan untuk mengikut perkembangan dalam membimbing dan memupuk generasi digital yang baru. Perkara penting dalam soal pengurusan wang dan kewangan harus dititikberatkan oleh para ibubapa agar dapat mengikuti sistem yang serba baru ni.

Pendidikan kanak-kanak di zaman digital dan canggih ni tidak lagi terhad kepada ABC atau 123s. Penggunaan wang digital membuatkan masyarakat masa kini perlu meneroka kedua-dua asas pengurusan wang pintar, serta teknologi dan peluang yang perlu didorong dalam dunia moden. Literasi digital dan kewangan kini perlulah berjalan seiringan dan seimbang dalam membentuk pendidikan kewangan yang telah berkembang dimana terdahulunya wang disimpan dalam tabung lemang tapi kini  untuk alat digital interaktif banyak memberi memanfaat buat pengguna.

Berita baik untuk kita semua dimana Hong Leong Bank komited untuk menyokong ibu bapa dalam perjalanan ini dimana mereka telah menyiarkan webinar - "Meningkatkan DuitSmart Kids dalam Era Digital" sebagai institusi kewangan yang bertanggungjawab. Rujuk video di bawah.


Dalam membentuk sifat tanggungjawab anak-anak di zaman digital ini ibubapa perlulah mendidik dan memupuk mereka ini dari kecil umpama 'melentur buluh biar dari rebungnya' dalam pengurusan kewangan kerana ianya adalah sesuatu yang asas yang perlu dihadapi pada zaman ini. Dengan pendidikan asas ini semoga anak-anak dapat memahami bagaimana pengurusan ini berfungsi.


Hong Leong Bank ingin melibatkan dan memperkasakan anak dan ibu bapa dengan kemahiran pengurusan wang yang sesuai dengan usia, dan alat teknikal untuk menyokong mereka.

Sebagai seorang ibu kepada 2 orang anak, I memang dah mula tanamkan misi untuk mendidik anak-anak I untuk menguruskan kewangan masing-masing dengan adanya HLB Pocket Connect dari Hong Leong Bank dan salah satunya ialah 3-in-1 Junior Account. 



3-in-1 Junior Account ni merupakan akaun untuk anak-anak yang lengkap dengan akaun simpanan, kad debit dan juga faedah akaun 'Fixed Deposit' yang tinggi. Servis ni sekali gus menjadikan anak-anak kita lebih bijak menguruskan wang mereka sendiri.


EARN, SPEND, SAVE

Untuk menggunakan aplikasi ni, ibubapa perlu memainkan peranan dalam memberikan tugas kepada anak-anak untuk dapatkan ganjaran seperti wang untuk mereka dapat menyimpan atau membeli barangan yang mereka idamkan.

Tugas yang diberikan akan jadikan anak-anak lebih berfikir secara rasional bahawa duit tidak berkembang di pokok gitu. Selepas dapat ganjaran, anak-anak boleh menggunakan wang tersebut dengan kad debit yang boleh ditambah nilai berbanding wang fizikal. Anak anda boleh menjejak duit poket yang dugunakan dengan HLB Pocket Connect App sambil tu boleh menikmati kebebasan tanpa tunai fizikal bila menggunakan kad debit Junior HLB.

Eh, satu lagi jangan galakkan anak berbelanja sakan lebih-lebih lagi boleh barang dari hujung jari ni. Kita sebagai ibubapa kena ajar anak-anak agar berbelanja secara berhemah setelah berusaha nak dapatkan ganjaran wang tu. Didik anak supaya berjimat-cermat lebih-lebih lagi zaman yang penuh cabaran dan tetapkan gol untuk kewangan mereka untuk masa depan mereka.


Ibubapa tak perlu risau sebab anda dapat mengawal perbelajaan anak-anak sambil membiarkan mereka belajar bagaimana sistem ini berfungsi. Anda juga boleh menentukan dimana anak anda boleh berbelanja serta tambah nilai dan tetapkan terhad. Paling penting jika anak anda kehilangan kad debit ini anda boleh  sekat atau bekukan dengan cepat.

Anda berminat untuk anak anda belajar meenguruskan kewangan mereka dengan HLB Pocket Connect ? Rujuk di sini : https://www.hlb.com.my/en/personal-banking/deposits/savings-account/3-in-1-junior-account.html

Dapatkan baucar Shopee bernilai RM38 bila anda membuka akaun 3-in-Junior Account di Shopee ataupun RM30 cashback via Hong Leong Bank.

14 ulasan :

  1. ok baru tau pasal ni. bagusnya! dulu kite kecik-kecik kemain struggle nak simpan duit now dah senang. lagi bagus sebab ada corak yang menarik tarik perhatian untuk menabung

    BalasPadam
  2. wahhhh bestnya! Kalau dulu pihak bank datang sekolah lepastu bagi buku perbelanjaan. Sekarang dah pakai apps. Jimat dan memudahkan

    BalasPadam
  3. Wahhh debit card untuk anak2. Kalau ada tu kena ajar juga guna secara berhemah kan Fiera. Zaman dah berubah. Zaman sis dulu kecik2 mana ada debit card....buku bank ajer.

    BalasPadam
  4. Baguskan cara Hong Leong ni kan. Akak pun nak register untuk anak-anak. Brli masa beli kat shopee. Tengah tunggu wakil HL call akak. Mesti anak excited. Cuma lupa tanya debit card tu bleh guna start umur berapa?

    BalasPadam
  5. Bagus ni, mengajar anak-anak menyimpan dengan selamat.. kalau tak ajar gini, memang smapai ke sudah, anak tak reti menyimpan dan atur pembelanjaan mereka.. lagipun semua dah online kan...

    BalasPadam
  6. Bagus kita boleh mendidik anak tentang cara menyimpan wang. Esp dr mereka kecil lagi

    BalasPadam
  7. Setuju. Mendidik anak menabung sejak kecik memang bagus. Kita akan nampak anak yang dilatih sejak kecik lebih bijak menguruskan wang mereka dan lebih berhemah berbelanja bila besar nanti

    BalasPadam
  8. Bagus la Hong Leong Bank ni.yes early education sgt penting kan! Good job to HLBB, great one for parent and the kids!

    BalasPadam
  9. Wahh bagus juga ide Hong Leong Bank ni buat ya... Boleh membantu didik anak2 mengurus kewangan dr kecil supaya tak boros...

    BalasPadam
  10. Yup. dari kecik lagi kena ajar berbelanja. Budak2 ni kadang2 tak faham the value of money.

    BalasPadam
  11. Bagus didik anak dari awal cara menguruskan wang. Sebab ada juga yang dewasa pun masih tak pandai uruskan kewangan sendiri.

    BalasPadam
  12. Lagi senang nak pantau menggunakan apps kan. Kalau dulu pakai buku kira-kira, now pakai apps je. Dan best sebab senang nak ajar anak-anak kan

    BalasPadam
  13. wow, definitely loving this brand new tool by hong leong bank! it's so important to teach the younger generation to be more financially savvy in today's unpredictable world!

    BalasPadam
  14. Its great to teach and train children about financial importance and planning.

    BalasPadam

🌸Pengikut Blog🌸

www.syafierayamin.com