Experience Penang 2020 Roadshow di Pullman KLCC


Kenapa mesti melawat Pulau Pinang? 

Pulau Pinang telah lama menjadi percutian yang ideal untuk kita menikmati pintu kebebasan dengan keluar dari tempat yang penuh tekanan untuk  merasai sendiri sinaran matahari, bunyi air laut dan menyentuh tekstur pasir di pantai. Lorong jalanan yang hidup dengan kewujudan butik hotel, kafe yang unik dan seni jalanan yang terkenal menghiasi setiap sudut. Pelbagai jenis makanan yang enak yang mempunyai reputasi telah lama menjadi ciri-ciri yang telah dipertingkatkan jika anda berada di Penang. Pengembara di seluruh dunia dapat mengenali budaya yang pelbagai di Pulau Pinang menerusi makanan rutin yang bertaraf dunia, perayaan yang penuh tenaga, torfi kebudayaan dan sejarah, nostalgia pesona dunia lama, kemudahan yang moden, persiaran tepi pantai yang menakjubkan, dan ruang hijau yang menarik.


Mr Ooi Chok Yan iaitu 'CEO of Penang Global Tourism' telah memberi sepatah dua kata mengenai 'Experience Penang 2020, The Diversity of Asia - Tourism Roadshow.'

Menurut beliau sesetengah daripada kita mungkin menyedari bahawa Experience Penang 2020 telah melancarkan kempen pengiklanan di Jalan Sultan Ismail dan Jalan Raja Chulan, yang terletak di hadapan Wisma Genting dan Wisma Cosway. Beliau amat berbangga untuk memaparkan kempen "Pengalaman Pulau Pinang" di lokasi yang terpilih ini selama 12 bulan bermula bulan March. Menurutnya lagi Pelancongan Negeri Pulau Pinang adalah lembaga pelancongan pertama untuk beriklan di ruangan ini dalam mempromosikan kempen sempena Tahun Melawat Malaysia untuk tahun2020. Ia juga agak tepat pada masanya untuk memulakan promosi ini kerana dalam sasaran pelancongan domestik .

Semua pelawat domestik kini berpeluang untuk mengalami sendiri tarikan yang berada di Pulau Pinang yang tiada tandingan dunia seperti Skywalk Menara Pertama Menara Pertama di Dunia, 'World’s Highest Ropes Course Challenge; World’s First Free Standing Vertical Drop Slide; World’s Highest Altitude Stressed Ribbon Bridge; World’s Steepest Tunnel Track; Tropical World’s First Butterfly' dan world’s Longest Water Slide' yang telah pecah rekod dunia Guinness! 

Pelancongan di Negeri Pulau Pinang juga akan mengambil bahagian dalam Pameran MATTA Kebangsaan di WTC, KL dari 1 hingga 3 Mei dengan mengadakan delegasi kira-kira 16 hotel dan tarikan.

Buat masa ini di Pulau Pinang, usaha dan pelan bersepadu dilaksanakan untuk memulihkan penurunan perniagaan di sektor pelancongan. Pelan tindakan pemulihan bersepadu ini melibatkan Persatuan Hotel Malaysia (MAH), Bab Pulau Pinang; Persatuan Pelancongan Cina Malaysia (MCTA), Bab Pulau Pinang; Persatuan Pelancongan & Pelancongan Malaysia (MATTA), Bab Pulau Pinang; dan Persatuan Tarikan Pelancongan Pulau Pinang (ATAP) di mana pakej-pakej khas diwujudkan untuk mempromosikan Pulau Pinang secara agresif kepada agen-agen domestik dan luar negara.

Menurut beliau lagi bahawa mereka juga akan menyampaikan mesej kepada orang awam mengenai langkah-langkah keselamatan yang telah dilaksanakan di Pulau Pinang di semua peringkat dan kawasan, terutama di tempat masuk dan tempat menarik, hotel, pengangkutan awam dan sebagainya. 

Sekitar Majlis 'Experience Penang 2020 Roadshow' di Pullman KLCC

Para tetamu yang hadir di majlis 'Experience Penang 2020 - KL Roadshow' pada 12 Mac 2020 yang lalu.

Seni pasir mengenai 'Experience Penang 2020.'

20 Foto dalam saingan untuk memenangi foto mengenai Penang sebanyak wang tunai RM1,000.

Pengundiaan dilakukan oleh para tetamu yang hadir di 'Experience Penang 2020 - KL Roadshow.'

Tahniah pada pemenang foto terbaik yang telah menerima Undian tertinggi.

Pemenang hadiah cabutan bertuah.

Tahniah kepada Pemenang UTAMA hadiah cabutan bertuah di 'Experience Penang 2020 Roadshow.'
Apa yang menarik di Pulau Pinang ?

Pulau Pinang amat menyerlah dengan sejarah yang semakin berkembang dengan keselesaan moden serta merupakan permata yang sangat berharga dari segi budaya dan warisan dengan kepelbagaian. Permata besar kolonial di bandar ini, rumah-rumah Peranakan dan rumah yang mewah duduk berdekatan dengan pencakar langit moden dan kafe-kafe yang unik. Tukang kraf tradisional masih berada di sekitar kedai-kedai runcit orang Cina sementara pembawa beca masih ada sehingga kini untuk membawa para pengunjung bersiar-siar di Pulau Pinang. Pengiktirafan antarabangsa telah diberi perhatian kepada Pulau Pinang kerana banyak perayaan yang diperbaharui. Pada tahun 2019, CNN telah menyenaraikan Pulau Pinang sebagai salah satu daripada '"Best Places to Visit for the Ultimate Asia Experience"' dan menyenaraikan George Town sebagai salah satu "13 Bandar Paling Indah di Asia". Pada tahun ini, Pulau Pinang menambah 'feather in its feather-laden cap : The Telegraph' juga menyenaraikan Pulau Pinang dalam 'Six of the World's Most Thrilling Long Haul City Breaks.'

Memandangkan Pelancongan Negeri Pulau Pinang meneruskan misi untuk menarik lebih ramai pelancong, kempen "Pengalaman Pulau Pinang 2020" telah diteruskan dengan slogan "The Diversity of Asia" yang melancarkan lebih banyak ciri dan peristiwa yang menarik untuk tahun 2020 dan seterusnya. Kempen pelancongan merangkumi pelbagai elemen kecantikan, keseronokan, hiburan, keseronokan dan kepuasan - menyerlahkan kepelbagaian aktiviti yang menarik Pulau Pinang dari segi budaya, warisan, seni, makanan serta persekitaran semulajadi pantai berpasir yang indah dan bukit-bukit yang menakjubkan. Kempen ini juga akan menyerlahkan lagi beberapa pulau percutian di Pulau Pinang dan Seberang Perai yang masih belum ditemui dan tersembunyi.

Meraikan Perayaan & Peristiwa yang Beragam!


Di samping perayaan keagamaan dan kebudayaan, Pulau Pinang meraikan pelbagai  acara seperti Festival Fiesta Air Panas Pulau Pinang, Festival Makanan Antarabangsa Pulau Pinang, Festival Durian Pulau Pinang, Festival Balik Pulau, Perayaan-perayaan Warisan George Town, Festival Pulau Pinang, Pulau Pinang Festival Bukit, Festival Bon Odori Pulau Pinang, Festival Padi Antarabangsa Pulau Pinang, Pesta Sastera George Town, Maraton Antarabangsa Jambatan Pulau Pinang, Pesta Naga Antarabangsa Pulau Pinang, Pesta Butterworth Fringe dan banyak lagi. Lihat kalendar peristiwa dan masa lawatan anda bertepatan dengan banyak perayaan budaya dan kesenian yang berlangsung sepanjang tahun! Kemas kini terkini mengenai acara akan datang disenaraikan di mypenang.gov.my/events/all-events/


Rahsia Tersembunyi: Setiap tahun, Festival Hantu Lapar dirayakan pada skala besar di Kuil Tua Pek Kong di Jalan Pasar di Bukit Mertajam. Jawatankuasa kuil di sini dikenali untuk membina dan membakar effigy kertas tertinggi dan terbesar. Kuil Tua Pek Kong berusia lebih dari 120 tahun dan mengambil masa kira-kira 20 minit perjalanan dari feri dan terminal bis Butterworth ke sana.

Meraikan kepelbagai Makanan & Gaya Hidup!


Makanan Jalanan di Pulau Pinang amat terkenal di dunia dengan kepelbagaian dan kualiti makanan yang luar biasa. Pada tahun 2018, Conde Nast Traveler menamakan Pulau Pinang sebagai "Foodie City Next Greatie Asia". Pada tahun 2019, CNA Luxury memaparkan adegan makan yang hebat di Pulau Pinang manakala Mirror Online menyenaraikan Pulau Pinang sebagai salah satu daripada "30 Bandar Terkemuka Terbaik untuk Makanan Jalanan" di Dunia.

Rahsia Tersembunyi: Dengan buah-buahan segar, sayur-sayuran dan rempah yang terdapat sepanjang tahun, Balik Pulau menyumbang kepada reputasi Pulau Pinang sebagai modal makanan Malaysia. Pusat luar bandar menawarkan pelbagai rahsia tersembunyi di Balik Pulau seperti roti gula, jus pala, pisang goreng dan kentang goreng. Kawasan-kawasan seperti Batu Kawan dan Bukit Tambun di Seberang Perai mempunyai banyak pilihan  mi udang dan makanan laut panggang kerana berdekatan dengan kawasan menjala ikan.

Meraikan Tarikan Baru yang Beragam!


Terdapat banyak tarikan baru untuk para pengunjung yang bakal tiba di Pulau Pinang. Dilengkapi oleh rumah kedai 'pre-war' yang mengagumkan dan pusat membeli-belah moden, Sia Boey mempunyai ciri-ciri penuh koin Prangin Canal, pokok-pokok tua dan taman permainan moden untuk kanak-kanak untuk mengeluarkan mengeluarkan peluh masing-msaing. Ia juga dikenali sebagai taman arkeologi bandar pertama di Malaysia. Sementara itu, Pulau Jerejak yang diubahsuai menjadi kegemaran bagi para 'Instagrammers' kerana terdapatnyajeti pelangi, pemasangan Stairway to Heaven dan swing 'Made-for-the-' -Gram yang menghadap ke garis pantai pulau Pulau Pinang. Mereka yang ingin menghabiskan satu atau dua malam di tengah-tengah hutan hujan yang berusia 130 juta tahun di Penang Hill kini boleh berbuat demikian di Retreat Hillside yang baru dibuka. Bagi pelawat yang ingin dikelilingi oleh beratus-ratus pokok kelapa yang menjulang tinggi, rumah tradisional dan atmosfera kampung nostalgia Melayu, menuju ke Kampung Agong yang terletak di Penaga atau sebaliknya.

Pulau Pinang juga menjadi tempat tarikan baru dengan gelaran dunia yang tiada tandingannya. Anda dapat menguji keberanian anda di Rainbow Skywalk The Top, Skywalk Menara Pertama Menara Dunia Pertama dan mengambil Cabaran Kursus Tertinggi di Dunia di The Gravityz. Berdekatan, Tech Dome Penang menempatkan Slide Drop Vertical Berdiri Bebas Dunia Pertama. Dikenali sebagai Jambatan Ribbon Stresed Tertinggi Tertinggi di Dunia, The Habitat Penang Hill's Langur Way Canopy Walk membolehkan para pengunjung melihat pemandangan lembah hutan yang tidak dapat dijangkau oleh akal dan Laut Andaman. Entopia oleh Penang Butterfly Farm ialah Butterfly and Insect Sanctuary Pertama Tropical World manakala ciri terbaru ESCAPE - Waterplay merangkumi aktiviti air yang menarik termasuk Slide Water Longest di Dunia. Lebih di tanah besar di Batu Kawan, para 'shoppers' barangan murah boleh memulakan aktiviti membeli-belah di Design Village - pusat membeli-belah terbesar di Malaysia.

Untuk maklumat lanjut mengenai 'Experience Penang 2020 Roadshow,' sila layari :

Website: mypenang.gov.my
Facebook: Penang Global Tourism
Instagram: penang.experience
Twitter: PenangXperience
LinkedIn: Penang Global Tourism

15 ulasan :

  1. Assalamualaikum sis Syafiera, Selamat hari jumaat. Jemput sertai giveaway mac dengan 16 hadiah wang tunai terkumpul RM900.

    Sangat mudah untuk sertai. 5 minit dah boleh setel. KLIK SINI UNTUK SERTAI

    Jemput meriahkan ya. Kalau sambutan menggalakkan, boleh buat tiap tiap bulan.

    BalasPadam
  2. kalau penang ni yang bestnya makanan dia lah meriah dekat sana. Bertuah badan dapat menang RM1000 sebab gambar cantik.

    BalasPadam
  3. Meriahnya...Sis last pergi Penang masa anak sulung umur 3 tahun, now dah umur 26thn, gile lama tak ke Penang kan hahahaha...one day gak bawa family jenjalan Penang..

    BalasPadam
  4. Selalu bila pg Penang bila ada urusan je and tak senpat nak nak lawat yang Worlds First segalanya...nanti next trip nak carilah...

    BalasPadam
  5. Yeah! I love visiting Penang. There are so many interesting hotspots to visit. Thank you for this.

    BalasPadam
  6. Penang memang heaven utk food hunting. Sesuai utk bawa family bercuti. Tempat menarik pun semakin banyak.

    BalasPadam
  7. Pulau pinang best.. iena suka g penang..hujung thn lepas 3 kali pergi penang :D

    BalasPadam
  8. Lama dah tak ke Penang..rasanya ada dlm 3 4 tahun gak. Sis kalau ke sana more to cari makanan dia..makanan Penang mmg sedap

    BalasPadam
  9. lama betul tak ke penang. tak ingat bila last time. teringin gak nak ke penang camni

    BalasPadam
  10. Yang bestnya penang ni syurga makanan.. even lokasi pelancongan pun memang terkenal dikalangan pelancong tempatan dan luar.. memang antara port polihan ramai

    BalasPadam
  11. Rindu dengan Penang, lama x turun sini..hehehhehe..makanan dia antara yang terbaik

    BalasPadam
  12. Akak suka pi Penang dengan keluarga. Syurga makanan! Hotel senang akses dan boleh jalan kaki kemana-mana aje. Or naik bas tengok sekitar bandar. Hehehe.

    BalasPadam
  13. Last pergi Pulau Pinang masa umur 23 tahun hantar adik belajar di sana. Tapi tak berjalan sangat. Sekarang ni dah banyak tempat menarik boleh dilawati di Pulau Pinang kan. Tak tahulah bila nak pergi lagi. Kena rancang juga pergi kalau tak rugi.

    BalasPadam
  14. Negeri Pulau Pinang memang banyak tempat menarik. Dulu sekolah dkt situ 5 tahun pun still tak habis berjalan2.

    BalasPadam
  15. Thanks for sharing! It's been sometime I didn't visit Penang. Been years! But it's time to plan some visit !

    BalasPadam

🌸Pengikut Blog🌸

www.syafierayamin.com