NUH2020 : Wajib keluar dari zon selesa untuk Ubah hidup jadi lebih baik


Nak Ubah Hidup 2020 - keluar dari Zon Selesa

3 hari 2 malam I cuba mengambil masa untuk diri sendiri setelah lama tak keluar dari zon kempopong yang penuh keselesaan terutamanya sebagai seorang suri rumah sepenuh masa. Masa lebih banyak dihabiskan di dalam rumah 24/7 menguruskan keluarga sehingga tiasa masa untuk diri sendiri ya, tapi bila diberi peluang untuk mengikuti 3 hari 2 malam NUH2020 di Setia City Convention Centre I sanggup korbankan hari tahun baru cina bersama keluarga demi NUH2020 setahun hanya sekali. 3 hari 2 malam tu mungkin tempoh yang panjang bagi ahli keluarga I tapi bagi I ianya tempoh yang amat singkat untuk I keluar dan belajar untuk mendapatkan ilmu.

Nak ubah hidup ni bukanlah sesuatu yang mudah dan cepat tapi perlu ada tujuan, ada matlamat dan kenapa ? Bila dah tahu perlu kemana maka dengan itu barulah minda kita akan mengarah badan kita untuk bertindak apa yang perlu dilakukan untuk capai matlamat tersebut.

Hampir 13,000 orang Nak Ubah Hidup menjadi lebih baik majoritinya adalah Melayu


Selama 12 tahun (2008 – 2020) dalam menganjurkan program dengan tujuan yang sama, Rich Works dapat lihat semakin ramai orang tahu dan faham bahawa hanya dengan perniagaan ia dapat membantu mereka meningkatkan tahap pendapatan mereka. Namun, masih terdapat juga yang memulakan dan menjalankan perniagaan tanpa ilmu yang betul di dada. Mereka tidak tahu hala tuju sebenar untuk berniaga.

Akibat daripada kegagalan itu, ramai usahawan tidak mampu bertahan sehingga 3 tahun pertama dalam perniagaan. Ada ramai yang gulung tikar, mengalami kerugian dan ramai juga yang terpaksa menanggung beban muflis akibat perniagaan tidak berjalan lancar seperti yang diinginkan.

Dengan ini, RichWorks International bersama pengasas Dr Azizan Osman sedar bahawa ramai yang memerlukan bantuan. Ini kerana Dr Azizan sendiri pernah melalui liku hidup yang sukar dalam membangunkan perniagaan dan pernah bermula dengan hanya menjual sabun dan kelapa serta gagal dalam perniagaan dan ini merupakan satu peluang untuk beliau cuba bantu lebih ramai orang betapa pentingnya ilmu untuk mengubah hidup ke arah yang lebih baik. 


Hasil daripada bimbingan beliau, ribuan usahawan yang pernah dibimbingnya berjaya mendapatkan hasil jualan di luar jangkaan. Dengan misi untuk membantu dan membangkitkan usahawan Melayu, bangsa usahawan (BANGSAWAN), ramai pelajarnya datang dari beberapa pelusuk negeri. Ada yang datang dari Kota Tinggi, Johor, Terengganu, Port Dickson dan pelbagai lagi negeri lain. Hal ini juga membuktikan yang usahawan dari luar bandar juga boleh dibantu dan dibina. Produk dan perkhidmatan yang mereka berniaga pun hanya biasabiasa saja. Ada yang menjual baju kurung, kek, dan ada yang masak char kuey teow saja dah boleh dapatkan hasil jualan jutaan ringgit.

Dalam 3 hari program ini, seramai 13,000 peserta dari seluruh Malaysia, Brunei dan Singapura telah membanjiri Setia City Convention Center (SCCC) dari pagi hingga ke malam bagi membantu usahawan atau bakal usahawan untuk tingkatkan tahap potensi diri, tahap kehidupan dan tahap kewangan melalui bisnes yang berjaya dan menguntungkan.


TENTANG RICHWORKS INTERNATIONAL

Dengan rekod prestasi terbukti, strategi perniagaan dan program mentoring yang berimpak, RichWorks berjaya membantu membina beribu-ribu usahawan dan jutawan yang berjaya hanya dalam tempoh 6 - 24 bulan.

Sepanjang 12 tahun sejak 2008, RichWorks telah melatih lebih dari 10,000 syarikat menerusi Master Coach Azizan Osman, yang menarik lebih daripada 650,000 peserta dan pelanggan dalam lebih daripada 1,500 acara dan seminar dan RichWorks berjaya melahirkan lebih 700 Small Medium Enterprises (SMEs) menerusi program mentoring RichWorks - Titanium dan SPIRE.

RichWorks International adalah penganjur acara dan seminar terbesar di Malaysia dalam bidang pembangunan keusahawanan dan pemasaran. Visi RichWorks adalah menjadi 'Netflix' Pendidikan Usahawan dengan 100 juta pelanggan menjelang 2025 dengan akses mudah ke kandungan berorientasikan results dan penyelesaian yang dipercayai di platform dalam talian - RichWorks.com untuk Inspire, Educate & Add Value kepada komuniti di seluruh dunia.



Antara topik dan pengisian program adalah : 

1. Pengurusan Bisnes 
2. Pemasaran 
3. Jualan 
4. Pematuhan Undang-Undang 
5. Perakaunan & Percukaian 
6. Operasi 
7. Kepimpinan 
8. Pembangunan Diri 
9. Pelaburan


Apa yang I belajar di NUH2020 kali ni ialah | BE | DO | HAVE |

  • BE : Impian Luar biasa
  • DO: Buat apa yang perlu untuk capai tujuan
  • HAVE : Dapat apa yang kita nak bila kita mula berfikir yang benda tu possible dengan bertindak untuk dapat > RESULT
Benda yang buat matlamat gagal dicapai apabila :
  • Impian sekadar anganan
  • Tidak bertindak tapi nak kehidupan yang berbeza
Menurut Proffesor Hamka 'kalau hidup sekadar hidup, kera di rimba juga hidup. Kalau kerja hanya sekadar kerja, kerbau di sawah juga bekerja dan paling sentap sekali, kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup. Kalau bekerja sekadar bekerja, kera juga bekerja.'

TINDAKAN

Jadi kita perlu pilih jalan hidup kita sendiri sama ada nak ubah hidup secara biasa-biasa atau LUAR BIASA? Cuma perlu diingatkan tidak akan berlaku kalau tiada tindakan.

TEKANAN

Lagi menarik selalunya TINDAKAN itu hanya berlaku apabila adanya TEKANAN, Tekanan ini boleh berlaku apabila adanya sesuatu yang tidak memberi keselesaan atau tekanan yang melampau-lampau seperti hutang keliling pinggang, keluarga yang ramai tak pun BENGGANG dengan orang sekeliling yang menganggap kita hanyalah NOTHING !

FOKUS

Fakta menarik : 99% Orang solat susah nak fokus sebab apa ? Sebab terlalu banyak benda nak fikir. 5 minit nak fokus untuk solat pun bukan main payah apatah lagi nak beri fokus selama 5 jam kan ? Kalau nak tahu FOKUS tu la kesakitan paling teruk yang pernah kita alami. Contoh seperti Dr Azizan sendiri, menurut beliau "bertahun-tahun nak kurus tapi gagal" sebab tak nak bercerai dengan nasi jadi terpaksalah terima nasib sebegitu.

Apa pun kita kena jelas dengan TEKANAN dan KESAKITAN sebab tu ada 2 jenis TIDUR, iaitu :
  1.  Tak boleh tidur sebab tak nak menghadapi masalah
  2.  Tidur sebab nak melupakan masalah
Ini adalah salah satu pergelutan yang memerlukan kesungguhan untuk menyelesaikan masalah sendiri.

Dr Azizan sendiri mempunyai masalah bersama keluarga beliau sebab ibubapa beliau sendiri percaya dengan rezeki lebih terjamin bila orang bekerja dengan kerajaan berbanding dari orang yang mempunyai perniaagaan. Disebabkan itulah beliau tetap berusaha untuk mempunyai urus niaga sendiri. Apa pun perniagaan tanpa bimbingan boleh melingkup ya

Maka inilah masanya untuk Ubah hidup. Berubah ialah sesuatu proses untuk orang yang masih komited dalam mencapai matlamat maka dengan itu kurangkan duduk banyakkan berdiri dan bertindak  kerana masih ramai lagi orang yang tidak mahu ubah hidup sendiri kerana masih duduk dalam zon yang selesa.

HUTANG juga boleh mengakibatkan sesiapa pun menjadi gila.

THE POWER OF ENERGY > PUSH FACTOR 

Emosi adalah sesuatu yang penting untuk mencipta tahap tenaga yang tinggi :
Contohnya seperti 'lampu tak boleh menyala kalau tak tekan suis ON untuk tenaga lalu kerana ianya yang mampu hidupkan lampu dengan menggunakan tenaga sinetik.' 

Orang yang mampu kawal energi boleh capai kejayaan tapi kalau tak mampu susah nak capai sebab kebanyakan dari kita tak guna tenaga untuk berikan tekanan. Bila tak ada tenaga, benda yang negatif tak suka nak tutup.

Oleh itu dengan adanya Tenaga > Tekanan barulah kita tahu potensi kita yang sebenar. Tenaga akan kekal tersembunyi jika kita tak pilih nak buat. Tenaga tidak boleh jatuh kalau nak berjaya !

'Sebaik-baik manusia adalah yang bermanfaat untuk orang lain.' HR Ahmad.

Bila kita berniaga kita kena bagi manfaat pada orang lain contoh produk kencing manis. Matlamat utama adalah bukan sekadar ingin mendapat keuntungan tapi niat untuk bantuk orang. Tapi macam mana nak berlaku kalau tiadak tindakan, tekanan dan tenaga ? Semangat juga adalah penting. Tanam hasil dengan tenaga yang tinggi. Bila adanya tenaga yang tinggi maka bolehlah duit terhasil. Manusia sememangnya sambungan saraf dengan tenaga.

'Tuhan tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sehingga kaum itu merubah apa yang ada dalam diri dia.'

Perkara Yang perlu diubah adalah tenaga : perlu ada mentor, ilmu dan sistem. Kunci perubahan adalah dari tenaga. Kena bersungguh-sungguh melakukan sesuatu sehingga berjaya antaranya :
  1. 100% komited
  2. Allah mengikut sangkaan hambanya
  3. Jaga dan hormati masa
  4. FAST ACTION FAST RESULT
  5. Berani buat keputusan
  6. It's Now or Never !
  7. How you do anything is how you do everything
  8. Orang berjaya mereka mulakan sehingga habis
  9. RIAS -Reticular Activation System
  10. Manjadda wajada - bersungguh-sungguh sehingga berjaya

Apa yang kita fikir dengan emosi akan membuat kita bertindak akan membuahkan Hasil !

Lagi tinggi fokus lagi tinggi emosi lagi tinggi tindakan - kena ingat benda yang penting ialah Allah mengikut sangkaan. Sangkaan buruk adalah pengakibat perkara yang tiada baik manakala kita kena bersangka dengan Allah agar semua benda menjadi baik dan kena ingat kita hanyalah seorang hamba dan bukannya tuhan ! Kena ingat juga orang yang sombong tidak akan masuk syurga tapi akan dihalau keluar dari syurga.

Jadi dengan itu kena mulakan dengan tanam impian, minda yang positif dan sebolehnya kena keluar dari kegelapan dan buat lebih banyak duit serta bantu perniagaan yang lain.

Menjaga KOLAM JIWA

Antara paling menarik yang I dapat pelajari ketika di NUH2020 ialah mengenai Kolam Jiwa. Kolam ni jika kita tidak cuci ianya akan menjadi berlumpur, berkeladak dengan banyak benda negatif akan ditarik. Bila fikir tentang kolam kita nak sumber air yang bersih masuk ke dalamnya. Kenapa mesti kolam jiwa ? Manusia ni mempunyai 70% air. Air ni sifatnya menyerap. Boleh serap benda yang positif atau negatif.  Sudah tentu kita nak tarik yang positif sahaja masuk dalam badan kita.. Kolam kita kecil atau besar bergantung pada jiwa kita... kita akan terasa sempit bila banyak sangat benda negatif terkumpul dalam kolam kita ni.. terutamanya kemurungan.. bila terlalu penuh dengan sampah sarap dalam kolam kita, bolehkah air yang bersih seperti air hujan mampu masuk ke dalam kolam jwa kita  ni? Jadi kita kena bersihkan terlebih dahulu kolam jiwa kita ni..

4 jenis cara untuk bersihkan sampah sarap dalam kolam jiwa kita ni ialah dengan :
  1. Sedekah & berzakat
  2. Kasih sayang
  3. Berdoa
  4. Mengeratkan silatulrahim
Bila kita banyak berbuat baik maka dengan itu kolam jiwa kita lebih bersih dan kita akan senantiasa menyerap benda yang positif.. kita ni umpama magnet ya sangat mudah menarik apa sahaja.. 

Banyak sebenarnya yang I pelajari dalam NUH2020 terutamanya benda positif untuk kita berjaya dan negatif yang menghalang kita mencapai kejayaan..

SIKAP
  • Sikap dapat lihat dengan apa seseorang itu buat dari apa yang dia cakap
  • Terlalu ramai orang yang menipu diri sendiri
Impian dan matlamat
  • Matlamat ialah benda yang belum tercapai lagi
  • Impian pun sama benda yang masih belum tercapai lagi
  • Tu sebab kena sanggup buat benda yang masih belum tak buat lagi
TFA : Thinking, Feeling, Action ialah berfikir, emosi dan tindakan - paling penting tak boleh salahkan semua orang jika diri sendiri tidak berusaha.

Tindakan akan memberi hasil > tiada tindakan tiada hasil > emosi pula akan mempengaruhi tenaga > apa yang kita beremosi akan mempengaruhi badan dan badan akan bertindak. Melayu yang ingin mengubah hidup untuk jadi jutawan perlu ada bimbingan yang betul dengan menggunakan 'BIG WHY' - M.E.S.T.I :
  • M : Matlamat yang jelas, model dan mentor
  • E : Emosi (kena pandai kawal ) dan perlu ada elmu 
  • S : Sikap dan strategi
  • T : Tindakan
  • I : Intention ( Niat yang baik )
8 Jenis kekayaan sebenar yang perlu kita tahu :
  1. Kekayaan Jiwa
  2. Kekayaan Kesihatan
  3. Kekayaan Kekeluargaan
  4. Kekayaan Kraft ( hasil kerja )
  5. Kekayaan wang dan harta
  6. Circle of genius
  7. Kekayaan ' wealth of adventure'
  8. Kekayaan Sumbangan
FFA ialah | Financial | Freedom | Account | :
  1. 10% dari gaji masukkan dalam tabung FFA ( contoh gaji RM2000 Masukkan RM200 ), kena masuk setiap bulan, tak boleh USIK langsung yang ni.
  2. 5% Tabung Sumbangan contoh seperti zakat - lagi banyak lagi besar rezeki kita
  3. 10% Tabung Pendidikan ( labur untuk menjadi seorang Titan )
  4. 55% Tabung Keperluaan ( bayar Bil dan makna minum )
  5. 10% Tabung simpanan jangka masa panjang untuk rumah dan kereta
  6. 10% Tabung Hiburan ( pergi makan angin )
Selain daripada duit, strategi simpanan paling bagus ialah menyimpan EMAS. Bagi yang nak cuba simpan emas secara digital boleh muat turun aplikasi GOLDINA.

Semua yang kita impikan boleh terbantut apabila EGO menguasai diri seperti MALAS, Suka salahkan Takdir, 1001 Alasan, suka buang masa, menangguh benda-benda yang penting, tidak yakin dengan diri sendiri, sentiasa rasa takut dan suka sangat menarik benda negatif di dalam diri. Jika ini masih berlanjutan jangan beranganlah dapat jadi jutawan !

Tak mungkin kita akan jadi miskin bila kita bertuhankan yang Maha Kaya, antara ayat yang paling DEEP I pernah dengar dari seorang insan.... tu lah sebabnya I rasa sangat bersyukur bila dapat masuk lagi sekali Nak Ubah Hidup untuk tahun 2020 ni.

Peserta yang Berjaya buat SALES sehingga mencecah jutaan ringgit


Benda yang paling I rasa tersangat berinspirasi bila I dapat berjumpa dengan para TITAN yang telah berjaya menjadi usahawan jutawan..


Antara peserta yang Dr Azizan Osman bantu dan berkongsi kisah kejayaan mereka dalam satu sesi forum adalah Eriyca Baiduri dari Noir Health & Beauty. Beliau memulakan bisnes pada tahun 2017 pada ketika FB Live sedang menjadi trending. Beliau mula sharing tips-tips kecantikan walaupun ketika itu beliau tidak tahu apa-apa tentang FB Live. Tapi dalam masa sebulan Followers beliau terus naik dari 10 orang ke 8,000 orang. Beliau mula menuntut ilmu marketing dalam program RichWorks iaitu Millionaire Marketing Mastery (MMM) dan seterusnya menjadi salah seorang ahli Titanium (sebuah program Menthorship, bimbingan secara dekat dengan Dr Azizan Osman). Hasilnya dari sales RM3.2 juta pada 2018 naik kepada RM18.3 juta pada 2019. Selain itu, beliau juga mempunyai seramai 3,000 ejen dan 120 stokis di seluruh Malaysia. Apa yang paling menarik, beliau turut menghadiahkan sebuah kereta Mercedes-Benz kepada stokis beliau yang berjaya capai hasil jualan yang wow! 



Seterusnya, Siti Noor Sabrina Mamasab Bakery yang menjalankan perniagaan membuat kek sahaja telah mencapai hasil jualan luar biasa pada tahun 2019, RM15.4 juta berbanding 2018, RM5.1 juta. Bisnes beliau yang hanya bermula dari rumah atas dasar ‘suka-suka’ ini rupanya menjadi punca rezeki untuk beliau capai sales jutaan ringgit. Kini beliau mempunyai ejen seramai 3,000 orang. Hasil bimbingan Dr Azizan Osman juga, perniagaannya lebih terurus dan segala selok-belok perniagaannya dipimpin dan dipantau oleh MenThor mereka. Bekas radiographer di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) ini juga berjaya dalam masa 2 tahun dah ada 7 cawangan. Malah beliau turut menerima award Nona Best Growing F&B Business Award dan 100 Top Young CEO 2019. 

Rosli Ismail dari Oli Collection ini hanya menjual cadar sahaja. Beliau telah menjalankan perniagaan selama 20 tahun, namun stuck dalam bisnes dan bisnes beliau tak boleh pergi jauh. Pada tahun 2016 sehingga 2018 sales beliau menurun. Bukan itu sahaja, beliau juga turut mengalami pelbagai cabaran dalam perniagaan. Sebelum beliau menjadi ahli Titanium, sales beliau hanya RM4 juta sahaja dalam masa 20 tahun berbisnes. Sejak mendapat bimbingan dari Dr Azizan Osman, pada 2019 sales beliau telah mencapai RM13.3 juta dan mempunyai 300 orang stokis. Beliau juga berjaya membina semula sebuah Maahad Tahfiz Sains Oli yang telah hampir tutup sebelum ini. 

Dari ketiga-tiga kisah inspirasi dan sukses ini, apa yang dapat disimpulkan adalah dengan adanya MenThor, Ilmu dan juga Tindakan dari usahawan ini, mereka berjaya capai hasil jualan yang tinggi. Program yang dianjurkan oleh RichWorks ini juga akan membantu usahawan-usahawan untuk tidak hanya mencapai hasil jualan yang biasa-biasa malah yang lebih luar biasa. Ini juga membuktikan usahawan Melayu turut boleh berjaya dalam perniagaan.


TENTANG AZIZAN OSMAN
Accredited Business, Marketing & Leadership Coach, Mentor & Strategist, Serial Entrepreneur & Best-Selling Author

Visi Dr Azizan Osman hari ini adalah :
  • Untuk mengurangkan kadar kemiskinan di dunia 
  • Meningkatkan pendapatan setiap isi rumah kepada lebih RM200 ribu setahun 
  • Mewujudkan legasi 100,000 jutawan pada tahun 2030

Azizan, seorang World Class Business Educator dan Asia's No.1 Business, Marketing & Leadership Coach terkenal dengan keupayaan uniknya untuk membimbing anak muridnya sehingga mendapat results dan beribu-ribu pemilik perniagaan dan usahawan telah berjaya menerusi strategi dan metodologi kejayaannya yang telah terbukti untuk meningkatkan pertumbuhan perniagaan mereka dari sifar hingga berjuta-juta.

Titanium RichWorks

Sejak 2015, menerusi program Mentoring Titanium RichWorks, Dr Azizan Osman telah memberi bimbingan kepada lebih 700 usahawan cekal dalam perkembangan dan pertumbuhan perniagaan mereka yang luar biasa dan jumlah anggaran jualan tahunan untuk kumpulan ini mencecah lebih RM800 juta setiap tahun.

Antara perniagaan yang berkembang luar biasa menerusi program ini dengan bimbingan Dr Azizan Osman termasuk Nurraysa Beauty, Das Abdul Global (DAG), Momentum Internet, Noir, Hasnuri, Sabella, Mamasab, Sambal Che Nor, Jamumall, Eskayvie, Rempah Mak Siti, Unlimited Dreams Sdn Bhd dan banyak lagi.

Program High Net Worth Coaching adalah Program “Mentoring Membership” setahun untuk membimbing bisnes melangkah dengan lebih cepat dan berkesan dengan menunjukkan cara, jalan dan kaedah terkini untuk kembangkan bisnes 10X ganda secara luar biasa. Antara kriteria pemilihan untuk program mentoring ini adalah bisnes yang telah mencecah jualan bulanan RM100,000 sebulan.


SPIRE RichWorks

Misi dalam SPIRE juga adalah untuk mengubah cara usahawan dan syarikat membina bisnes dengan menawarkan pembelajaran melalui bimbingan secara online dan untuk usahawan menyusun jadual secara efektif dengan menonton ilmu terkini “At anywhere & At anytime.”

Misi dalam SPIRE juga adalah untuk mengubah cara usahawan dan syarikat membina bisnes dengan menawarkan pembelajaran melalui bimbingan secara online dan untuk usahawan menyusun jadual secara efektif dengan menonton ilmu terkini “At anywhere & At anytime.”

Jumlah anggaran jualan tahunan untuk kumpulan ini sejak SPIRE ditubuhkan pada November 2018 telah mencecah lebih RM350 juta setahun.



Perdana Menteri Malaysia Hadir berjumpa dengan Peserta NUH 2020 !

Rasa sangat bersyukur dan teruja sebab kali pertama dalam hidup I berpeluang untuk bertemu sendiri YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dan YABhg Tun Dr Siti Hasmah.

Turut hadir YB Datuk Seri Rina Mohd Harun, Menteri Pembangunan Luar Bandar dan YBHG Dato' Dr Ahmad Jailani bin Mohamed Yunus, Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Luar Bandar kerana sudi singgah ke program Nak Ubah Hidup 2020 yang berlangsung di Setia City Convention Centre (SCCC), Setia Alam pagi ini.

Mengulas kata Tun Dr Mahathir, "Rezeki datang daripada perniagaan, kalau nak makan gaji, takat itu ajalah... Kalau nak berniaga boleh sampai jadi millionaire."

Tokoh hebat ini hadir bagi menyaksikan sendiri ramai bangsa usahawan jutawan Melayu yang sedang berusaha nak bina bisnes berjaya dan nak ubah hidup mereka.

Sampai bila-bila I akan ingat pesanan Tun, sekarang ni I tengah nak fikir nak buat bisnes apa ? Huhu.




3 ulasan :

  1. YE wak sentap sgt bab ‘kalo hidup sekadar hidup babi di hutan juga hidup’ haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha terus babi... babi punya bulu mati mesti terjatuh haha

      Padam
  2. Yes kita harus keluar daripada zon selesa dan ubah hidup kita menjadi lebih baik. Saya telah menjadikan rumah saya lebih baik dengan ubah suai rumah teres. Klik sini untuk maklumat lanjut. Terima kasih dengan sharing ini terutamanya cara untuk relax jiwa kita. Great blog and keep writing sis!

    BalasPadam

🌸Pengikut Blog🌸

www.syafierayamin.com