Bagaimana Iklan tak senonoh sebenarnya dapat dielakkan dilihat oleh anak-anak kecil?


Hi semua,
Syafiera again here, a mom with 2 kids.

Okay, recently I dah boleh detected dah anak I dah macam addicted with computer things especially dengan kemudahan internet yang menwarkan pelbagai informasi, hiburan dan banyak lagi sampai tak tercapai dek akal kadang-kadang dalam internet ni boleh dapat pasal pembunuhan, benda-benda ganas, dan paling tak bagus untuk otak benda-benda lucah ambar perempuan bogel lah,macam-macam lagi, kadang-kadang iklan yan kecil-kecil tu keluar dekat bahagian paparan browser.. eii, kalau kita yang dah tua bangka tengok dah terkeluar biji mata inikan budak-budak yang tak tahu apa apa lagi. Bagi saya tunggu mereka dah besar ada akal pandai-pandailah, buat masa sekarang penggunaan internet adalah bagus untuk kanak-kanak mencari informasi atau mempelajari vokal ABC dan sebagainya tapi yang untuk Adults content totally tak sesuai untuk mereka. Otak mereka masih suci berbanding orang dewasa jadi jangan rosakkan salah satu sel berguna mereka dengan benda-benda yang tak senonoh ni.

Benda yang paling saya tak suka ialah iklan yang gambar perempuan with rabbit band tu, zzz. Tak pun iklan menawarkan wang berjumlah sejuta untuk demenangi, bila ditekan kadang-kadang malware atau virus, eii. Tak pasal-pasal PC kena virus. Kalau kita yang dewasa sudah tentu boleh tahu benda tu tak bagus dan berbahaya tapi kalau kanak-kanak, budak kecil ? Sudah tentu mereka curious nak tahu ( what the hell the iklans keep popping like shit ) lol.

Okay dah tentu sebagai ibu bapa - perkara macam ni kena Alert, internet banyak bagusnya tapi ada banyak buruknya juga ! Sebenarnya banyak cara nak pastikan ( iklan like shit tu ) get off from paparan browsing anak-anak kita ni. Macam saya, saya dah pastikan ada akaun khas untuk budak kecil ni, akaun yang mereka boleh akses internet tapi content lucah, ganas, graphic visual yang horror tu takkan keluar ketika mereka tengah browsing.

Bagi saya tak ada keperluaan untuk mereka melihat benda tu semua, yeah I know in reality those things memang berlaku cuma tunggu mereka dah baligh - otak dah boleh guna, sudah tentu mereka boleh berfikir benda baik atau buruk kan ? Jadi dengan adanya kesedaran ibu bapa tentang isu yang panas ni, why not we start our moves.

Txt from : Hasrul Hassan
Sebenarnya Yes isu ini memang sudah lama dibangkitkan dan banyak perbincangan telah dilakukan oleh ibu bapa Contohnya : blogger berpengaruh Encik +Hasrul Hassan telah memberikan banyak tips untuk mengelakkan anak-anak tertekan iklan-iklan yang tak sepatutnya dan juga Encik +Bro Framestone  yang sanggup membangkitkan isu ini kembali untuk memberi kesedaran kepada ibu bapa tentang iklan-iklan yang tak sepatutnya dilihat oleh anak-anak kecil kita.

Sebenarnya banyak TIPS yang boleh Ibu Bapa gunakan untuk tapis Iklan yang tak senonoh  dari ditonton oleh anak-anak yang suka menGoogle atau MenYoutube :
  1. Jika mengunakan Windows 10 boleh create satu akaun untuk kanak-kanak, dimana semua benda lucah atau iklan mengarut dapat di block untuk di akses - dan dengan akaun yang di set khas untuk kanak-kanak juga boleh tetapkan masa penggunaan.
  2. Letakkan komputer di bahagian yang ibu bapa boleh lihat ketika anak-anak menggunakan komputer. Macam saya, saya letakkan komputer di antara dapur dan ruang tamu, time memasak boleh nampak, time duduk kat ruang tamu tengok TV pun boleh nampak, jangan biarkan kita tak nampak sangat bahaya, anything can happen in alone time okay even orang dewasa pun.
  3. "Firewall" kena pasang, kalau nak tahu dekat office pun fire wall kena pasang especially untuk pekerja yang suka access facebook, kalau dekat office kena pasang takkan untuk keselamatan pemikiran anak-anak tak pasang, kan ?
  4. Mode khas untuk kanak-kanak - sama macam saya tekankan pada tip 1, ada option untuk securitty untuk kanak-kanak. Dalam youtube pun ada restricted mode untuk kids below 10, music yang lucah-lucah macam Nicki Minaj tu pun kena restric tau - kalau nak tahu lah.
  5. Hadkan penggunaan internet  - hmm budak-budak ni kalau dah lama mengadap kita panggil ajak makan pun nak makan kat PC, adei stress.
  6. Sebenarnya kalau dah ada tips macam ni kalau ibubapa yang jenis "concern" tinggi of course apa cara pun mereka sanggup guna demi keselamatan pemikiran anak-anak mereka tapi ada juga ibu bapa yang ambil sambil lewa asalkan budak tu diam tak kacau parents buat kerja memang salah tu tau.
SALAM BROWSERS  - Islamik Style browsers, atau pun pelayar yang bercirikan islamik which is benda-benda yang buat terbeliak biji mata dapat dikurangkan atau dikawal jika menggunakan Browsers ni, bukan kanak-kanak je orang dewasa pun dapat dilindungi dengan perkara yang tidak elok dipaparkan dalam iklan-iklan yang keluar secara mengejut.


Salam Browsers, dikatakan masih dalam Beta mode. I sebagai ibu rasa macam teruja nak try Salam browsers ni, yang islam sudah tentu banyak pantang-larangnya, yang bukan islam pun tetap mahukan terbaik untuk anak-anak mereka, mereka juga memantau apa yang anak-anak mereka layari di internet, sebab I berkenalan pelbagai bangsa dan agama, mereka memang sangat risaukan dengan kehidupan sosial sekarang. Mereka juga mempercayai ada baik dan buruknya dalam penggunaan internet jadi tiada istilah racism ataupun religioncism untuk kebaikan anak-anak sekali gus memberi impak yang besar dalam kehidupan bermasyarakat.

Kesimpulannya, tak salah untuk anak-anak melayari Internet cuma perlukan pemantauan dari ibu bapa, dan sebolehnya gunakan "restrict mode" lebih-lebih jika ibu bapa busy melakukan tugas seharian. Jadi dengana danya sistem "security" automatik dapat melindungi kanak-kanak dari terlihat pada "content" yan tidak sepatutnya.

https://salambrowser.com/en/download.html



Akhir kata, Ibu bapa haruslah mempunyai kesedaran dalam memberikan pendidikan terbaik kepada anak-anak sama ada melalui TV mahupun Internet. Dunia penuh pancaroba untuk dilalui. Banyak maklumay yang baik dan buruk boleh didapati di dalam Internet.

Untuk Maklumat lanjut, sila layari :
>>  www.salambrowser.com <<

Rujukan informasi :
Hasrul Hassan
Bro Framestone

Catat Ulasan

🌸Pengikut Blog🌸

www.syafierayamin.com