Cara nak Buat Bengkung tradisional Zig Zag

11/13/2015 02:30:00 PM

Ni bukan selalu syafierayamin.com menjahit, tapi terpaksa menjahit kononnya nak kurangkan kos perbelanjaan, bengkung tradisional ni pun agak mahal orang jual lebih kuran RM40 ke atas. Jadi syafierayamin.com ni tengah dalam bajet 2016 - bengkung ni tak termasuk dalam bajet, memandangkan emak jenis suka menjahit dan ada kain lebihan dia bantal nan langsir, syafierayamin.com pun cuba lah buat sendiri. Yang ni pun ada jugalah ikut Madam Google punya cariaan.

Jadi syafierayamin.com buat lah sketch dulu macam mana nak bentukkan bengkung ni.
Bahan bahan dia :
  1. Yang paling penting kena ada mesin jahit lah
  2. semestinya Kain - syafierayamin.com ambil kain yang untuk sarung bantal tu. Orang pakai kain belacu sebab kain tu agak kasar.
  3. Kesabaran dan masa untuk buat percaya tak buat 8 malam siap 5 pagi. Buntang mata jahit benda ni.

Mula-mula tak tahu buat macam mana, suruh emak jahitkan dulu kain asas tu, lipat dua lapis nak kasi dia tebal, lepas tu jahit lah macam biasa.


Simple tak buat bengkung zigzag ni, lepas dah siap suruh suami pakai - dia kata tak bernafas. Ha ha nampaknya berjaya juga lah buat sendiri bengkung ni. Terima kasih emak atas pertolongan walaupun emak tidur awal hehe.


You Might Also Like

Twitter

Like me on Facebook

Instagram